torsdag 12 augusti 2010

Västtrafik vs Hallandstrafiken

Det är nu flera månader sedan jag sist var irriterad på västtrafik (detta beror väl till största del på att det varit cykelväder och jag inte varit utlämnad till detta bolags usla tjänster, men ändå). Mitt förra utbrott över dem resulterade i en presentcheck på 50 kronor. Häromdagen tänkte jag lösa in den, men se det visade sig att det gick inte alls. Man måste nämligen handla för 100kr. Västtrafik anser följaktligen att det är helt vettigt och logiskt att jag måste betala lika mycket som de gett mig för att kunna använda ersättningen jag fått från dem som plåster på såren för att de är inkompetenta. Lyckat och genomtänkt!

Nog om Västtrafik. Jag tänkte istället berätta om ett annat kollektivtrafikbolag, nämligen Hallandstrafiken. Tidigare i sommar besökta jag tillsammans med Mannen med stort M Halmstad. Sisådär mitt i natten skulle vi fara från centrum ut till stugan vi bodde i. Eftersom vi bor i Göteborg och är vana med bristfällig busservice tänkte vi först ta en taxi, men eftersom vi ändå stod vid kollektivtrafikens knytpunkt kunde det ju vara värt ett försök. Döm om vår förvåning när där står en sprillans ny buss! Ännu mer förvirrade blev vi när det visade sig att busschauffören var jättetrevlig. Utan att bli det minsta sur eller gnälla förklarade han att man kunde betala jätteenkelt med kort, här behövdes inga komplicerade påladdningssystem, och hjälpte oss sedan med detta. Och trots att det var sent var det billigt. Sen avgick bussen i tid. Och vi fick sittplats båda två. Och bussen var ren och fräsch. Och hade AC. Och framfördes på ett både lugnt och säkert sätt. Och kom fram i tid. Vi var rent ut sagt shockade när vi steg av.

Givetvis tänkte jag att detta måste ha varit en engångsföreteelse. Såhär kan det naturligtvis inte gå till vanligtvis. Några veckor senare gjorde vi ett nytt försök, denna gång mitt under Halmstad Marinfestival. Den tänkta bussen skulle denna gång gå i omvänd riktning, alltså från stugan till centrum. När den var en kvart sen ringde Mannen med stort M numret som stod på busshållpatsen (jamen se där, vilken idé: ett kontaktnummer man kan ringa där en riktig person svarar). Direkt svarade en trevlig man "Förlåt, men det är så mycket folk i stan just nu i och med festivalen, bussarna hinner tyvärr inte med. Jaha, ni har en tid att passa, men då kommer jag." En stund senare dök en personbil upp, körandes av samme man som svarat i telefon. Han körde oss direkt till vår slutdestination och på frågan hur vi skulle betala för detta svarade han "Köp en pilsner istället". Detta är resegaranti på riktigt.

Ett hett tips till Västtrafik: gör ett studiebesök hos era kollegor söderut. De har fattat det här med kollektivtrafik och hur den bör fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar