söndag 18 april 2010

Unser in der Luft...

När jag gick på låg- och mellanstadiet fanns en fantastisk tradition för att fira vårens ankomst: en hattparad! De yngre barnen spenderade jättemycket tid på att smycka nån avdankad huvudbonad med påskfjädrar, pappersblommor och annat skräp, medan de lite äldre istället letade upp den coolaste hatt/mössa som stod att finna. Ingen, och då menar jag ingen, avvek utan paraderade glatt förbi resten av eleverna på uppställda bänkar på skolgården. Jag vet inte vad denna årliga händelse har för ursprung, men den tycks inte ovanlig runt om i landet heller. Kan känna ett styng av saknad över sådana här saker, som bara inte finns i mitt liv längre. Cykelturen i vårsolen till jobbet idag hjälpte dock; jag såg ett stort antal män iklädda hattar! Troligtvis helt oberoende av varandra hade de bytt mössorna mot hattar, skapat en egen liten parad och därmed 100%-igt bevisat: Våren är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar