torsdag 20 maj 2010

Generellt sett

Som den uppmärksamme läsaren säkert redan noterat tycker jag om att generalisera. Generellt sett. Jag gillar att kunna säga "Aha, den där personen låter sådär, alltså kommer han ifrån den där orten och måste följaktligen bete sig på det där sättet". Jag vet, detta faller på sin egen dumhet -men inte stoppar det mig inte. Alla stockholmare jag känner är fantastiskt trevliga och ändå kan jag inte låta bli att tycka att en vilt främmande människa med ursprung från den kungliga huvudstaden låter överdriven, snobbig och dryg. Jag kan omöjligt bli arg på en värmlänning, för han låter ju så oskyldigt menlös. Örebroarna däremot blir jag förbannad på så fort de öppnar munnen -de måste ju skärpa sig. Inte kan man vara så gnällig hela tiden! Och så vidare och så vidare. Min fundering lyder: hur kommer detta sig? Jag kan inte ge ett enda exempel på när mina negativa tankar kring någons uttal faktiskt överensstämmer med vederbörandes personlighet. Hur går detta ihop? Var finns logiken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar