söndag 30 maj 2010

Tvättidstjuven

Tvättstugedags. Knappast veckans höjdpunkt, men ändock en syssla som måste utföras. Denna gång stötte jag ihop med en granne som tittade på mig med lätt förvirrad och något arg blick. Han sa sedan något till mig på ett språk som jag på intet sätt behärskar, men misstänker har sitt ursprung i sydöstra Europa. Cred till honom för att han försökte med detta innan han valde knackig engelska (jag har ju ändå fått beröm för min svenska tidigare, så kanske kanske är jag ett sånt språkgeni att jag förstår främmande språk också, bara jag ges chansen). Hur som helst så tog han sina saker, blängde surt på mig och blev genuint förbannad när jag meddelade att jag tänkte låsa om mina saker. Jag tänkte att han kanske blev lite gladare om jag påminde honom att han gärna fick använda torkrummet en timme till, men detta föranledde ingen större glädje.

En timme senare möttes vi igen. Han var då mycket ångerfull och bad om ursäkt för sitt beteende. Han hade tagit fel på datum och hade inte alls kunnat förstå hur jag kunde vara så oförskämd att jag bara kom och stal hans tvättid rakt av. Så här i efterhand är jag lycklig att vi redde ut detta. Inte vill jag att mannen som förutsätter att jag är en språklig begåvning ska tro att jag är en elak tvättidstjuv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar