tisdag 4 maj 2010

Mögel eller hemlös?

Tyvärr är det inte så, att "bara man sköter sig och betalar hyran" så har man inget att oroa sig för när det gäller att få behålla sin lägenhet. I Göteborg råder bostadsbrist och många hyresvärdar har inga skröpler för att göra sig av med dig om de har en bättre hyresgäst på g. Och det är tydligen inte så svårt. Låt mig ta ett exempel: Västerstaden (jo, ni minns, företaget som dömdes för diskrimenring för något år sedan). Förra året blev jag utkastad av dem från mitt hem, en lägenhet familjen haft i drygt 15 år. När den införskaffades ägdes den av ett annat bolag och den stod i min fars namn, men hela familjen skulle få använda den. Efter hans död tog mamma över kontraktet och om jag inte minns fel såldes huset två gånger. Så en dag kommer plötsligt ett brev där det står att kontraktet sägs upp pga att hyresgästen inte har ett behov av bostaden. (Med detta menades att min mor inte har arbete på orten och har en annan primär bostad). Naturligtvis godtog vi inte detta utan ärendet hamnade i hyresrätten. Ordföranden menade att om problemet var att jag ej stod på kontraktet så var det ju bara att skriva dit mitt namn, jag hade ju ett behov av lägenheten. Västerstadens representant, som för övrigt hade det charmiga draget att vägra ögonkontakt, blankvägrade. På frågan varför detta uppkom just nu, när situationen sett likadan ut i flera år (de visste ju mycket väl att jag bodde där) fick vi svaret att lägenheten nu behövdes som ersättningslägenhet för ett par vars hem skulle renoveras. Jag måste ut. Pronto. Ordföranden suckade, vi suckade och Västerstaden vann. Så var det med det. Jag blev bostadslös. Det konstiga var att strax innan jag flyttade fick jag deras nyhetsbrev hemskickat och där stod att läsa att just min lägenhet skulle totalrenoveras och att nya hyresgäster skulle flytta in 4 månader senare. Det de sagt i hyresnämnden var alltså en ren lögn! Så ett hett tips om du bor hos Västerstaden eller liknande skämtbolag: vill du inte bli bostadslös så var försiktig med att påpeka att det är mögel i badrummet, att balkongtröskel har ruttnat eller att vattenskadan i köket sprider sig. Det kan mycket väl resultera i en renovering -men också att de kastar ut dig först för att kunna höja hyran!

Vill också påpeka att jag nu, ett och ett halvt år senare, fått tag i en riktig hyresvärd. En sån som faktiskt verkar bry sig om både husen och hyresgästerna. Så de finns där ute!

2 kommentarer:

  1. Den där domen gällande diskriminering. Letar efter den. Har du nån länk till den eller information om vart jag kan hitta den?

    Bor i en bostad som mot min vilja ska köpas av Förvaltnings AB Västerstaden och jag vill samla på mig så mycket ammunition jag kan hitta.

    Mvh D
    stormgrund@operamail.com

    SvaraRadera
  2. Vassego: http://do.episerverhotell.net/upload/rattsfall/dfl_tingratt/Dom_Vasterstaden_dnr1108-2004.pdf

    SvaraRadera