onsdag 23 september 2009

+/-0? Ja tack!

Jobbar man inom hotellvärlden stöter man på allsköns idioter. Det hör till. Ibland behövs dock inte ens rubbade gäster för att en kväll på jobbet ska göra en helt matt.

Scenariot: det är bokmässa. Det är mycket ont om hotellrum i den ädla staden Göteborg. Vi har ett rum kvar att sälja. Det dyker upp en herre med voucher och ska bo hos oss i två nätter. Bokningen finns dock inte i vårt system. Jag blir allmänt lycklig i hela kroppen av att vi faktiskt har det där rummet kvar. Det hade ju blivit så jobbigt annars... Denna eufori håller i sig i cirka 3 minuter tills vi inser att ett av de kvarvarande rummen är obrukbart. Bortom all räddning. Fasiken. -1 rum igen. Några minuter senare kommer en man och checkar ut "vi blev visst klara lite tidigare än vi trodde". Turbostädning och tillbaka på 0. Glädjen stiger. In kommer en kvinna som bestämt hävdar att hon bokat idag (inte imorgon som datorn påstår). Det är bara att ge henne ett rum. -1. Tar det aldrig slut? Nej, uppenbarligen inte, för det är här som datorsystemet beslutar sig för att packa ihop och gå hem. Totalt dött. Omstart av tre servrar (och 7 datorer om jag räknar rätt). Kön av gäster som vill checka in växer. Irritationen växer.

Jag vill också gå hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar