lördag 6 mars 2010

Garanterat fel

Västtrafik, allas vårt favvobolag, har liksom SJ ångrat sig och insett att de gjorde fel när de plötsligt beslutade att resegarantin inte skulle gälla under några dagar. Eftersom de inte kunde lova att allt funkade när det snöade -vilket mycket riktigt stämde. Min kollega jämförde då deras tankesätt med hur det skulle se ut om samma sak gällde när man köpte till exempel en dator "Ja, du har garanti på din dator. Men nu har den ju gått sönder -DÅ gäller den inte...". Det hade ju knappast någon accepterat. Garantier är till för just oförutsedda händelser. Hur som helst, de har nu tagit sitt förnuft till fånga (efter vissa påtryckningar ska tilläggas) och accepterar blanketter med krav på ersättning. Detta resulterade i tre nya ansökningar från min sida. Jajamen, ska detta skämt till bolag någonsin lära sig att man måste sköta sig (dålig info kan faktiskt inte skyllas på minusgrader och nederbörd) tror jag man måste sparka där det gör ont: ekonomin. De måste tjäna på att hålla det de lovar och förlora på motsatsen. Själv spar jag storkovan på detta tankesätt. Mitt månadskort är nu nere i halva priset tack vare ersättning från Västtrafik för varje gång de gör bort sig!

När ämnet nu ändå rör trafik: är det inte märkligt att SJ ställt in tåg som går om mer än en vecka? Detta är tydligen också ett resultat av att det snöade ordentligt 20-22 februari. Då är det ju fullt naturligt att tåg ställs in i mitten av mars, eller hur? Fantastiskt uselt att ha så dåliga rutiner och resurser att saker inte kan redas ut och tåg repareras på mer än tre veckor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar