måndag 15 februari 2010

Det gick bra utan baconsprutan

Mannen med stort M vaccinerades häromdagen inför en stundande resa utomlands. Han passade på att fråga sköterskan hur det var med baconsprutan. Om man inte tagit den, är det nån idé alls nu? På denna undran hade hon tydligen inget riktigt svar. Nu börjar medierna istället påpeka att svininfluensan kanske inte var så allvarlig ändå. Var det till och med bara en bluff? Om jag ska vara helt ärlig så var anledningen till att det aldrig blev någon vaccination för min del att när hypen startade hörde jag inte till någon vårdcentral. Jag hade flyttat så min gamla var utesluten, men glömdes bort i vårdvalet (jodå, detta har jag kollat upp. Jag missades helt) och fick därmed inte välja någon ny. Tanken var att jag skulle vänta tills efter ett visst datum och sen helt enkelt knata in på den jag ville tillhöra och säga "här är jag". Problemet med influensavaccinationen var att till en början vägrade vårdcentralerna vaccinera andra än de som hörde hemma där. Ni inser mitt dilemma. När detta så småningom löstes hade jag tröttnat på hela grejen.

Nu visar det sig att 82,5% av de som svarat i en liten undersökning anser att larmet om svininfluensan var överdrivet. Är det inte fler som dör i en vanlig influensa? Var det inte många som fick allsköns mysko biverkningar av vaccinet? Det är klart att det är lätt att säga "Vad var det jag sa?" så här i efterhand, men inte ångrar jag att inte utsatte mig för spruta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar