måndag 1 februari 2010

Tragiken är illa, värre, värst -Västtrafik

Nu är det över och förbi. Västtrafik har stängt de gröna stämpellådorna. Inga mer magnetkort.

Häromdagen skulle jag bege mig några mil norrut med tåg. Efter att ha sett priset för en enkelbiljett bestämda jag mig motvilligt för att inhandla kontoladdning. Direkt uppstår ett dilemma: om jag laddar på extra pengar på mitt månadskort, kan då Mannen med stort M åka för den summan? Nja..högst oklart det bästa är ju om han köper ett eget (Kommer aldrig på fråga, vi kommer inte ge Västtrafik flera räntefria lån, det de kallar pant). Kan jag vara säker på att det inte dras pengar när jag håller mig inom månadskortszonen? Ja, det ska inte hända. Nähä, men det är rätt mycket med västtrafik som inte "ska hända" som gör det i alla fall: feldebiteringar, uteblivna bussar, förseningar, ändrade villkor etc. I slutändan valde jag att köpa ett separat kort och laddade på en summa. Stiger på tåget och tänker läsa mig till hur jag ska ordna detta, det vill säga resa delvis på månadskort och delvis på kontoladdning -på två olika kort (något som inte var några som helst problem med de gamla 100-korten). Ingen info alls. När tågvärden till slut kommer får hon förklara för mig. Här ska sägas att denna tjej var fantastisk. Ett sånt tålamod! Nästan ingen av resenärerna förstod hur de skulle betala och hon berättade för alla med ett konstant leende på läpparna. Hon höll med om att systemet var idiotiskt, men försökte göra det bästa av situationen. Inte det lättaste för mig dock. Så här gör man: stämplar månadskortet när man stiger på. Sen får man känna efter när man tror att man lämnat den zonen och då gå och stämpla det kontoladdade kortet. Naturligtvis gäller omvänt på vägen hem. Alltså: stämpla kontoladdningen och när jag tror jag kommit in i Göteborgszonen så får jag stämpla ut och istället stämpla månadskort. Misslyckas jag får jag betala dubbelt för Göteborgsdelen. Så nu är det slut med att kunna slappna av och kanske sova på tåget. Istället ska man sitta och försöka komma på när det är dags att besöka kortläsaren. Vansinne! Är inte det enda vettiga att man betalar när man stiger på och så är det klart med det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar