söndag 24 januari 2010

Ändamålen helgar inte medlen

Min käre gudfar fick en get av Mannen med stort M och mig i julklapp. Det var tänkt som en god handling. Ett enkelt sätt att önska någon god helg och samtidigt göra en insats för någon som verkligen behöver det. Geten skulle vara dräktig och mycket snart befinna sig hos en fattig kvinna i Mocambique där hon skulle komma att ge stor glädje i form av både mjölk och killingar (=extra inkomst) till familjen. Jag har fortfarande ingen anledning att tvivla på att detta skett.

Men företaget ActionAid, som jag "handlade" av, har förbrukat mitt förtroende för dem för all framtid då de lämnade mitt telefonnummer till ett annat bolag, nämligen Swedish Fundraising. De lever på att via telefon tigga pengar till diverse välgörenhetsorgansationer och har de senaste veckorna ringt mig stup i kvarten. Ibland när jag inte svarat har det kommit ett sms istället. Jordbävningen på Haiti är en katastrof av monumentala mått, men jag väljer helt själv hur jag vill stötta hjälparbetet. Och det blir definitivt inte till via en organisation som stör mig i tid och otid och som dessutom gör det på ett olagligt sätt.

Olagligt? Hur tänker jag då, undrar vän av ordning. Jo, SWEDMA och Sveriges Callcenter Förening har tagit fram regler för hur telemarketing får gå till. I dem står att det generellt sett inte är tillåtet att marknadsföra sig till mobilabonnemang (fasta telefoner kan man anmäla till nixregistret, men det funkar ej med mobiler). Undantagen är om man redan tidigare etablerat en kontakt eller om man frivilligt lämnat sitt nummer för det specifika syftet kundkontakt. De måste även i sådana fall ha förklarat att de tänkt använda personuppgifter och nummer i marknadsföringssyfte. Denna information har inte delgivits mig. Jag har aldrig varit i kontakt med företaget Fundraising Stockholm. Nu räcker det. Ett enda samtal till och de kan vänta sig en anmälan till Etiska Nämnden för direktmarknadsföring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar