måndag 25 januari 2010

Längtan till våren -från bussen

Bra timing. Inte av Västtrafik, herregud absolut inte, utan av GP. I dagens webupplaga står att läsa att kollektivtrafiken i Göteborg har svårt att hålla tider. I en artikel kan man läsa att 12% av bussarna avgår för tidigt och i en annan att var fjärde är försenad. Detta betyder att mer än en tredjedel av alla bussar i stan inte går när de ska. Hur många som inte går överhuvudtaget förtäljer inte historien. I morse uteblev min buss helt och hållet, så ilskan mot Västtrafik var stor redan innan jag hann läsa tidningen. I och för sig är det ju ingen störra gissning att bussens avgångstid imorgon kommer stämma lika lite överens med tidtabellen som den gjorde idag, så därmed hade GPs timing säkerligen varit lika god även om artiklarna gick i tryck då...

Jag har skickat iväg ett artigt brev till dem där jag snällt förklarar att även om inte de bryr sig om att deras anställda är i tid, så gör mitt jobb det. Det skulle uppskattas om de kunde uppfylla sitt enda syfte: att förflytta mig från bestämd plats A till bestämd plats B på bestämd tid (för ett bestämt pris har jag gett upp. Det verkar helt enkelt alldeles för svårt för dem). Åh, vad jag längtar till våren så jag kan börja cykla igen. Tänk att gå hemmifrån i tid och veta att man hinner fram i tid! Ljuva dröm...

1 kommentar:

  1. Ja du, man behöver inte vara rymdforskare för att köra buss. Och det märker man sannerligen. Alltför ofta ställer de sina bussar när dom kommit fram till ändhållplatsen med alla dörrarna på vid gavel för att gå in i värmen och kanske ta en fika i sitt personalrum. Att det sedan sitter ett gäng frusna passagerare i 7-8 minus och snålblåst tycks dom inte tänka på. Det finns en och annan som tänker, men dom är få. Dom väntar snällt på att alla passagerare gått av. Sedan stänger dom de bakre dörrarna och låter en framdörr vara öppen. Men som sagt dom är väldigt få. Suck!

    Mvh/Kent

    SvaraRadera