fredag 15 januari 2010

Tele2 ljuger!

Ingen gillar påstridiga försäljare. Så är det bara. Vill jag köpa något söker jag själv information om detta. Jag vill inte att de hoppar på mig på stan med ett "vilket bolag ringer du med idag?" eller ringer och tjatar om att jag borde uppgradera mitt internet eller byta elbolag. Jag är som en femåring: KAN SJÄLV! Det är dock inte bara det irriterande momentet att behöva prata med någon som försöker pracka på mig något jag inte vill ha som driver mig till vansinne, utan även det faktum att de, mer ofta än inte, ljuger!

Senast igår ringde en ung kille från tele2 och säger först att de har prissänkt mitt abonnemang. Istället för 99 kr per månad kostar det nu bara 39. Det han missade att säga var att skillnaden är att de 99 kronorna fick man ringa upp, medan det nya priset ligger utöver samtalskostnaderna. För mig som ringer för ganska exakt 100 kronor i månaden innebär detta en prisökning. När jag förklarade detta sa han att mitt gamla abonnemang kommer stängas av eftersom bindningstiden är slut. Lustigt tänkte jag och ville då absolut inte göra affärer med den här killen. Så behandlar man bara inte sina kunder. Kände dock att det hela inte riktigt stämde så idag surfade jag in på tele2s hemsida och till deras supportchat. Där fick jag reda på att abonnemanget flyter vidare till samma pris och med samma villkor tills jag säger upp det.

Detta är inte första gången tele2 försöker lura sig till pengar. När jag startade abonnemanget för några år sedan fick jag med nån musiktjänst jag inte ville ha -kostnadsfritt i två månader. Försäljaren lovade dyrt och heligt att det skulle försvinna efter gratisperioden och jag skulle inte behöva betala något extra. Och godtrogen som man är... Vad tror ni kom på fakturan efter tre månader? Men då tog det hus i helsicke. Jag fick förklarat för mig att jag råkat ut för ett "fulsälj" (Jo, det finns tydligen ett namn för detta!) och slapp faktiskt betala i slutändan.

Listan kan göras hur lång som helst över lurade och missnöjda kunder. Och i slutändan kan de göra precis vad de vill: mister du en kund står dig tusen åter. Och så länge man är billig stannar kunden, trots allt kvar. Se bara på mig. Men rådet i slutändan är: tro inte på något du hör. Och se till att få allt skriftligt (jodå, chatten är sparad ordentligt och prydligt...).

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Har skrivit en del om att byta el, opartiskt, och har då märkt att de ör ruttna flrsöljningsmetoder som gör att kunderna tröttnar på att byta.

    SvaraRadera