onsdag 6 januari 2010

Mer jul...jag vill ha mer jul...

Nu har jag bestämt mig. Jag gillar julen. Det verkar som man måste välja sida "Vi som älskar julen" eller "Vi som hatar julen". Tidigare har jag inte varit helt övertygad, för även om myset, maten och gemenskapen är fantastisk så har de känslorna alltid (sen jag uppnått vuxen ålder i alla fall) varit uppblandade med stress, oro och ibland antiklimax. Men nu är jag som sagt övertygad: jag ansluter mig till älska-sidan. Kommer aldrig att fylla mitt hem med tomtar eller börja spela julsånger i slutet av oktober, men fasiken vilken fin högtid julen är! Hur jag har helt plötsligt kommit på detta? Jo, mitt inre skriker tyst (?) av saknad. Jag känner på fullaste allvar en tomhet sakta sprida ut sig. Jag fick, snön till trots, inte nog med jul den här gången. Jag blir innerligt besviken när jag ser att stadens juldekorationer plockas ner. NKs julskylt liksom fasadprydnader är borta, ljusen försvinner, containrarna är väck från Götaplatsen sen länge. Till och med den söta tanten som julpyntar vår trappuppgång har tagit bort granen och den lite läskiga tomten som skrämde livet ur mig varje gång jag gick förbi. Det är trettondagen. Jag som alltid har trott att man kastar ut julen på tjugondag Knut (dvs 13 januari). Min adventsstjärna kommer i alla fall sitta uppe tills dess. Blir den helt ensam från och med nu?

1 kommentar:

  1. Nej den kommer att ha sällskap av din julälskande grannes två julstjärnor och pynt till efter hennes tenta!
    Och välkommen över från den mörka sidan!

    SvaraRadera