lördag 9 januari 2010

Språkpolisen slår till

Idag är jag uttråkad och fördriver tiden med att surfa runt på diverse bloggar. Utan att blinka blir jag plötsligt språkpolis. Jag erkänner att jag själv kanske inte heller alltid har alla rätt, men hoppas att den grundläggande grammatiken och stavningen i alla fall stämmer. Flera bloggar, vars innehåll egentligen är mycket bra, stör mig extremt på grund av sitt katastrofala språk. Det som irriterar mig allra mest är folks ovilja att skilja på de och dem. Jag gillar verkligen inte ordet dom (som jag hävdar inte borde finnas, eftersom det inte är ett riktigt ord), men vet du inte skillnaden kanske det är lika bra att ta det säkra före det osäkra? En gång för alla: de är subjekt och dem är objekt. Svårare än så är det inte. Lärde vi oss inte det på mellanstadiet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar