torsdag 8 oktober 2009

Fantastiska Kineser

Dessa kineser. Vi har på hotellet som jag jobbar på haft äran att på sistonde ha väldigt många resenärer från Asiens jätte. De kommer naturligtvis i grupp och har med sig en reseledare som i bästa fall kan kommunicera med en. Det är dock på intet sätt de språkliga förbristningarna som är det svåraste. Nej, här är det kulturkrock i ordets alla bemärkelser. Kineser talar till att börja med en betydligt högre ljudvolym än vad som anses lämpligt i Sverige. Tyvärr innebär inte detta att de hör vad som sägs åt dem...eller nja, detta vet jag inte säkert, men med tanke på att informationen jag givit reseledaren sällan verkar nå resenärerna drar jag denna slutsats själv. Vidare har de en ovikbar vilja att röra vid saker, allt ifrån tidningar, godisförpackningar och broschyrer på svenska till mat som ligger upplagt på buffén. Vi har kort sagt lite olika tankar kring hygien. Kanske litar de inte på ögonen utan känner ett behov att att känna att sakerna faktiskt är där? När vi ändå är inne på ämnet hotellfrukost ryktas det från kökspersonalen att våra kinesiska gäster äter lite annorlunda än västerlänningar. Det har hänt att en ensam person tömmer ett helt fat med skinka själv. Roligast tyckte jag dock det var att höra att en hade gett sig i kast med att dricka våffelsmeten. Kösystem, det vill säga att man väntar på sin tur verkar också vara ett okänt begrepp.

Jag tycker det är så intressant att se hur stora skillnaderna faktiskt kan vara. Inse hur borttappad jag hade varit i Kina! Jag hade ju utan tvekan ställt mig i en kö, eller kanske bildat en egen lite kö, och sen stått kvar där. För alltid. Vidare skulle folket där säkert anse att jag är utomordentligt oartig eftersom jag inte har för vana att rapa inför andra människor och inte heller spottar inomhus. Och jag hade definitivt inte haft en aning om hur och vad man ska äta där!

Missförstå mig nu rätt, jag tycker inte illa om alla kineser och skulle uppskatta om ni inte kallade mig rasist. Ovan nämna iaktagelser är just det -iaktagelser och kanske inte gäller hela världens kineser utan bara dem jag träffat på. Vem vet? Även om jag finner dem lätt irriterande ibland tycker jag ändå att den största känslan är fascinationen över hur olika vi kan vara!

Det finns dock en plats här i Sverige som är väldigt homogen. Visste ni att det finns en by i Norrland där det endast bor kvinnor. Och alla är lesbiska! Och klår upp männen som mot förmodan vågar sig dit. Visst är det fantastiskt? Ännu mer fantastiskt är ju hur denna lilla stad lyckas hemlighålla sig själv. Och mest fanstastisk av allt är att nyheten om dess existens tog sig till Kina innan den uppdagades här i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar