tisdag 13 oktober 2009

Fantastiska svenskar

I söndags trillade Granntösen ner för trappan för lite umgänge. Hon, Mannen med stort M och jag tittade på en engelsk version av en Wallanderfilm, Sidetracked. Tämligen underhållande får man nog säga. Det som vi alla reagerade mest på var dock den extrema svenskheten. Allt ifrån att någon säger sig tycka om den sexuella frigörelsen som ägt rum i Sverige och närbilderna på blå-gula vimplar, till att en man sitter på en sunkig bar och dricker vodka ur vinglas (med flaskan på bordet. Vilken lodis har råd att köpa ett helrör på krogen kan man ju undra...) och varför inte det überhippa polishuset (inrett i total funkis-stil med fantastiska fondväggar). Jag tycker det är lite roligt hur utlänningar ser på Sverige. Jag är för övrigt faktiskt villig att bjuda på imagen som bysthög, översexuell, blondin som dricker vodka och allt annat som hör till klichén. Gissa om de som tror detta ska bli besvikna när de träffar mig! Undrar om kineserna jag funderade över i ett tidigare inlägg tycker att stereotyperna och de förutfattade meningarna är underhållande på samma sätt? Hoppas det!

Alla i den engelskspråkiga svenska Wallandervärlden verkar dessutom bo mitt ute på landet. Antingen i blommande, böljande rapsfält eller vindpinat, vid havet. Underbart! Mannen med stort M vittnar om en TV-serie vid namn Inga von Schweden där detta fenomen också visar sig. Det lär vara en tysk produktion som utspelar sig i närheten av Trosa. Allt i solsken, havsnära läge och softfilter! Och på tyska! Jag känner ett starkt behov av att beskåda detta, vad jag kan bara anta måste vara fantastiska, mästerverk!

1 kommentar: