torsdag 15 oktober 2009

WTF VTf!?

Jag, och många med mig misstänker jag, kommer sakna de gröna stämpelmaskinerna på Västtrafiks bussar, spårvagnar, tåg och båtar. De har uppenbarligen sina fel och brister (se bilden), men innebär ändå av ett tryggt inslag i vardagen. Jag har ett vagt minne av det gamla systemet, med rosa sjömärkesbeprydda kuponger som man kunde riva isär. Och spara. En sommar hade jag hade hela plånboken full efter ett 4H dagläger... Ah, vilka tider! Men tiderna förändras och jag lärde mig leva med magnetkorten. Inte förrän på den senaste tiden, då jag försökt lära mig det nya systemet, har jag insett att jag tom uppskattar de små papperskorten. Jag tar det för högst otroligt att jag kommer känna samma tillit till de nya kontoladdade plastkorten. Det är inte så att jag på något vis håller alla plastkort för onda, nej, jag är snarare en tämligen hängiven användare av dem. Men detta är, mig veterligen, det enda där jag inte själv får bestämma vilket belopp som debiteras mig. Västtrafik har ju bevisligen haft lite problem med GPS-avläsningen, dvs att samma resa kostar olika mycket olika gånger. Hade jag fått godkänna beloppet hade jag säkert varit mer positivt inställd. Varför kan jag inte få trycka summan/siffran själv?


Vidare är det ju helt vansinnigt ut turistsynpunkt. Hur många av Göteborgs besökare kommer vilja betala pant för ett kort som familjen ska använda en dag eller två? Om de överhuvud taget lyckas fundera ut hur det fungerar att byta mellan barn och vuxen. För man köper knappast två kort om man behöver lägga pant på båda! Och panten då, på Västtrafiks kontor har de satt upp skyltar där det står att att de inte ännu kan åtgärda den ändrade panten. Jag frågade om jag behövde betala 100 kr i pant fortfarande eller om den nya på 50kr hade börjat gälla. Till svar fick jag ett otrevligt pekfinger mot skylten. (Någon som vill tipsa om en bra charmkurs, SJs kanske?) Jag förklarade lugnt att jag inte frågade om jag kunde få tillbaka pant, utan vad som gällde om jag ville köpa ett kort idag. Alla vi som arbetar inom kundservice har full förståelse för att vissa frågor är irriterande och att det är störande när man måste svara på samma fråga för femtielfte gången. Saken är bara den att det ingår i jobbet. Sitter man i en information måste man kunna ge -just det- information! Vill man sen sätta upp skyltar för att slippa vissa spörsmål, så se för guds skull till att formulera dem så att det inte resulterar i ännu fler frågor!

1 kommentar:

  1. Oklart om det skulle hjälpa:
    http:/www.youtube.com/watch?v=vMnGydznf8A

    Och den gröna maskinen heter faktiskt helt logist Magnus -på riktigt! Och den gråa lådan som förarna har nu heter, faktiskt med en oväntad touch av humor, Hajen!

    SvaraRadera