söndag 1 november 2009

Dyr hobby

Idag är det dags för fotboll i Göteborg. IFK-AIK, en rejäl så kallad högriskmatch. Och hela stan bävar. Ska det behöva vara så?

Jag har inget egentligt intresse av fotboll. Under mina tonår tog sig det lokala laget på min hemort från gärdsgårdsserien hela vägen till allsvenskan och sen dess har jag haft ett getöga, inte så mycket mer, på deras varierande framgång. Jag har glatt mig åt deras framsteg och surat lite lagom när de förlorat, men aldrig, aldrig har jag utsatt någon för fysisk skada eller något för skadegörelse när laget gjort mindre bra ifrån sig. Men nu är jag ju heller inget hardcore fan. Det kanske är det som är skillnaden. Eller så är det helt enkelt så att jag inte ser poängen varken i att klottra, välta papperskorgar, kasta gatsten eller i att klå upp motståndarnas supportrar. Jag är helt enkelt kapabel att uttrycka min frustration på andra sätt. När jag gått på match har syftet varit underhållning, gemenskap och att stödja lokal verksamhet.

Säga vad man vill om sporten som sådan: man kan tycka både det ena och det andra om fotboll. Tidigare har det ju gällt att gillar du det inte så slipper du kolla. Jag, som anser att det är lite väl mycket filmande och fjollighet, brydde mig helt enkelt oftast inte om att titta på det. Och visst, själva matchen kan jag ju undvika nu också. Men omständigheterna runt om påverkar oss nu vare sig vi vill det eller ej. Halva stan ska spärras av. Häromdagen ringde en potentiell gäst till hotellet jag arbetar på och undrade om det verkligen var säkert att besöka Göteborg denna helgen. Tusentals extrainkallade poliser ska bevaka Gamla Ullevi och gatorna omkring. Vad kostar detta? Och vem tror ni betalar? Evenemang som drar in pengar till staden eller skapar goodwill ska främjas, dem ställer jag gärna upp och stöttar -vare sig jag har ett personligt intresse i dem eller ej. Men nu gäller det något som kommer att skräpa ner och störa ordningen, något som av många uppfattas som hotfullt och som kostar skattebetalarna betydligt mer än vad inkomsterna motsvarar.

Jag har tröttnat. Inte på sporten fotboll som sådan, för den kan jag ju välja bort om jag så önskar, men på problemen runt omkring. Det känns konstigt att klubbarna ska tjäna pengar på inträden när staden får betala kostanderna. Låt lagen, det vill säga de som får ut något av matchen, stå för utgifterna istället. Då kanske supportrarna blir mer benägna att sköta sig? Om inte, spela för tomma läktare. Att förstöra nöjet för den majoritet av fotbollsentusiasterna som självklart går på matchen för att ha kul, inte för att bråka, är ju synd, men det gäller att ta ansvar. Det kan väl inte vara rätt att allmänheten, som inte intresserar sig för arrangemanget, ska bli lidande och i slutändan får ta notan? Dessutom, är det kanske så att det enda som verkligen svider är tomhet i den egna kassan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar