tisdag 3 november 2009

För lång tid för kortavgift

Vad gnäller hon över idag då? Jo, dålig timing. Vems? Min egen.

Idag tänkte jag unna mig en sushi till middag. Denna inköps på den förträffliga lilla japanska restaurangen på Stampgatan. Det enda som inte är så förträffligt med denna lilla skrubb är att de tar kortavgift om man inte betalar kontant. Detta irriterar mig lite, men för att undvika dåligt humör stannar jag och tar ut pengar på vägen.

Jag stiger av min cykel framför bankomaten, tar fram mitt kort och i samma sekund som jag ska föra in det i springan blinkar hela maskinen till och skärmen blir röd. "Ur funktion. Service pågår." lyder meddelandet. Jag hör röster innefrån maskinen, så uppenbarligen är skylten helt i sin ordning. Service pågår. Frågan är bara hur länge. Ska jag stå kvar och hoppas att allt är löst inom någon minut? Jag vågar inte chansa utan trampar vidare i jakt på en annan pengamaskin. Men tanken förföljer mig: om jag bara varit 30 sekunder snabbare hade jag ju hunnit få mina pengar...

1 kommentar:

  1. En extra kortavgift är riktigt irriterande. Visa tillåter det inte i sina avtal, det gör däremot MasterCard. Som kund irriterar man sig. Samtidigt kan man förstå småbutiker, kafeer mfl att de gör så här eftersom kortapparaten kostar varje månad och det dessutom kommer en avgift på varje köp. Butiker kanske skulle kolla på http://www.vision0.se och konsumenter kanske skulle kunna skriva av sig på forum som Flashback och www.webforum.nu. Nåt funkar inte riktigt som det ska här.

    SvaraRadera