söndag 1 november 2009

En hissnande kväll

Jag älskar det faktum att det sällan blir som man tänkt sig. Igår kväll åt Granntösen, Mannen med stort M och jag middag ihop. Efteråt blev det lite fåniga youtube-klipp följt av några drinkar. Sen hörde vi plötsligt att det lät väldigt från trapphuset. Detta är i sig inget konstigt, då vi bor i ett tämligen lyhört hus, men att rösterna inte försvinner uppåt eller nedåt, utan stannar utanför vår dörr hör inte till vanligheterna. Vem väntar på hissen på våning ett? Vi insåg dock ganska snart att någon satt fast i hissen och att rösterna vi hörde tillhörde de instängdas vänner som stod i trapphuset och försökte kommunicera med dem. Saken är den att jag sedan jag första gången besökte Granntösen, långt innan jag själv flyttade in i huset, varit livrädd för just denna hiss och konsekvent vägrat använda den. Hissar generellt sett är helt OK, men denna utstrålar fara på alla sätt. Nu är det bevisat. Av någon anledning fann vi situationen underhållande och det dröjde inte länge innan Mannen med stort M hade lovat mig 1000 kronor om jag gick ut och tog kort på spektaklet och la upp bilden här på bloggen, med fotomodellernas tillåtelse såklart. Sagt och gjort.


Efter ett litet tag kom en tekniker från hissbolaget och fixade problemet. Hissfångarna fick komma ut och allt var frid och fröjd. Och vi blev inbjudna till festen som samtliga involverade i ovan nämna räddningsuppdrag (utom reparatören då) var gäster på. Jag fick där inte bara veta att det passande nog var "Grannens dag" utan också en detaljerad förklarning om hur folk hängde ihop med varandra och vem som skulle paras i hop med vem, genom ett jättefint skriftligt diagram som jag delar med mig av här. Saker klarnade kanske inte precis helt, men jag tyckte tanken var fin.


Så kom det sig att jag avslutade kvällen, osminkad och iklädd mysbyxor och tåstrumpor, i en lägenhet några trappor upp hos en tjej jag aldrig träffat. Där satt jag omgiven av främlingar (plus Granntösen och Mannen med stort M) och funderade på vad jag ska göra med mina nyvunna 1000 kronor...

1 kommentar:

  1. Tack för trevligt sällskap! /Tjejen med lappen

    SvaraRadera