måndag 23 november 2009

Jag förstår inte...

Jag förstår inte. Den 16-årige kille som våldtog och mördade sin tjejkompis i Sparsör utanför Borås i augusti har fått sin dom. Det är så mycket jag inte begriper i den här historien. Hur kunde han göra det? Och mot sin kompis! Det borde kanske inte spela någon roll, men det känns som det om möjligt är ännu värre eftersom de var vänner. Det enda jag kan tänka mig är att han är allvarligt psykiskt sjuk. Idag dömdes han till tre års sluten ungdomsvård. Försvaret ansåg att det var en tuff dom. Visst hade han utfört dåden, men i den situation han befann sig i var det inte självklart att han kunnat göra bedömningen att hon skulle dö (drunka, på grund av att hon lades medvetslös med ansiktet under vatten). Hade han å andra sidan varit fyra år äldre hade han kunnat dömas till 16 års fängelse. Men låt oss nu ponera att han är så långt ifrån sina sinnens fulla bruk som det verkar: kan han då rehabiliteras på endast tre år? Om man är sjuk att man våldtar och dödar en kompis, räcker tre års vård då för att säkerställa ett tillfrisknande och att man inte utför liknande våldsdåd igen? Är vår psykvård så fantastisk? Jag är ingen rätts- eller psykexpert, inte på något vis alls, men jag kan inte förstå hur tre år kan vara tillräckligt, vare sig som straff eller vård, när man på det mest brutala sett bragt en närstående om livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar