lördag 21 november 2009

Solarier -att tänka som en kålrot

Häromdagen meddelade gymet SATS att de kommer att ta bort alla sina solarier. Detta är ett resultat av en forskningsrapport kring hudcancer som Världshälsoorganisation WHO publicerat. Jag har inga invändningar mot detta. Jag solar själv någon gång per år när hudfärgen närmar sig ljusblå (grisskär kan jag leva med, men inte genomskinligt ljusblå), men i min värld är det upp till var och en att bestämma om man vill utsätta sin kropp för detta. Precis som det är upp till varje företag om de vill erbjuda solarier eller inte.

Nej, det som istället till lika delar roar och irriterar mig är utskicket från Solarieföreningen (jo den finns på riktigt). Kom nu ihåg att jag inte har nåt emot solariesolande egentligen, men detta upprop är så taffligt skrivet att jag nästan ångrar mig. Den lilla luntan gör det bara enkelt, för dem som vill, att argumentera emot! Det hela handlar om en uppmuntran att genom samtal, insändare och bloggar argumentera för användandet av solarier följt av en lång rad skäl att använda sig av. Jag tänkte här dela med mig av några:

  • Människan föddes på Afrikas slätter och är ämnad för ett liv i solen (Precis, vi ska inte vara instängda i lådor med artificiellt solljus)

  • Influensor kommer under det mörka halvåret. I tropikerna finns ingen säsongsvariation av influensor (Korrekt, där finns väldigt liten skillnad mellan dagsljuset sommar och vinter, så de är lika sjuka hela tiden?)

  • Under den mörka årstiden är vi extra sårbara för tex cancer, diabetes, blodpropp och influensa (Folk är ute och rör sig mer under ljusare tider. De jobbar dessutom mindre under sommaren vilket borde minska risken för stressrelaterade sjukdomar. Detta har knappast nåt med solariesolning att göra. Om det stämmer så tyder det ju snarare på att folk är friskare under sommaren -då man solar mindre i solarier och mer ute)

  • Sola är nyttigt så länge man inte bränner sig. Man ska inte heller supa sig full eller äta sig fet (Vad är det för jäkla argument? Är du fem år? "De andra gör också fel")

  • Tio gånger fler dör i prostatacancer än i hudcancer (Jaha, men dåså. Då måste vi ju öka siffran med hudcancerfallen så det blir jämt. Bra tänkt!)

  • Somalier kallar autism för "svenska sjukan" (Och? Att "sitta bakom svenska gardiner" på tyska betyder att sitta i fängelse och "svensk" på engelska är samma ord som för kålrot. Hur relaterar detta till solarier?)

De hälsar också att de har belägg för alla resultat de skriver om (bland annat att solning motverkar hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer i mage, bröst och lungor) och att de har källorna -det står dock inte något om vad dessa källor innebär eller hur trovärdiga de är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar