måndag 14 december 2009

Choklad som ögonöppnare

Nu är det klart. Den chokladbit som inte får vara med i Alladinasken längre är....ägglikör! Någon som är förvånad? Nej, det är en tämligen intetsägande liten pralin. Vilken är då svenska folkets favorit? Körsbärslikören! Tror ni verkligen det? Den vann visserligen denna omröstning, men inte f-n är det den populäraste chokladbiten. Snarare tvärtom. Det är den som alltid är kvar sist. Den som nästan ingen vill ha. Farmorsbiten. Hur kommer det sig då att den enligt omröstningen på nätet kommer på en överlägsen första plats? Jo, körsbärsfantasterna vet att deras bit är illa omtyckt. De vet att den är i farozonen, att de är en minoritet, därför skriker de högst och röstar därmed idogt. Vi som gillar gräddnougaten skiter i att rösta, vi oroar oss inte för att den ska försvinna. Tillräckligt många andra kommer säga sanningen (att gräddnougaten är godast), så jag behöver inte bry mig. Vilken annan pralin som ryker är av mindre betydelse för mig.

Översätt nu detta tankesätt på folkomröstningen i Schweiz. Minaretmotståndarna är körsbärslikörsälskarna (i övrigt inga andra likheter dem emellan). De som vill stoppa religionsfriheten skriker högt och går till valurnorna, medan de andra inte orkar rösta i saker som känns självklara eller helt enkelt mindre viktiga för mig personligen. Jag förstår att schweizarna tröttnat på sina hundratals folkömröstningar, men börjar ni förstå hur farligt det är att strunta i att rösta, även i uppenbara frågor och sådana som inte rör mig personligen?

Jag ska villigt erkänna att även jag varit soffliggare, men jag börjar inse hur illa det kan bli. Det kanske inte alltid gäller att rösta för en visst parti, utan mot ett specifikt parti (eller förbud i detta fallet)? Tänk om körsbärslikören tar över Sverige? Vilken tur att denna omröstningen handlade om något så trivialt som chokladbitar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar