onsdag 2 december 2009

Men klipp dig i alla fall...

TV-kockar verkar tilhöra ett alldeles eget släkte. Det är klart att man måste ha en viss personlighet för att kunna locka folk att titta på när man lagar mat, men de allra flesta är i mina ögon bara konstiga. Jag blir lite nervös och får i vissa fall en otäck känsla i magen (nej, inte hunger). Mina tankar kring dem har absolut inget som helst att göra med de rätter de tillagar, smaken är ju som bekant som baken, utan endast den utstrålning jag uppfattar att de besitter -eller inte besitter- i rutan. Och nej, i de flesta fall har jag inga som helst belägg, bara en känsla...


Nigella och Leila, detta är matporr! Det verkar som om precis alla män älskar dessa två kvinnor och jag kan bara anta att det har att göra med kombinationen födoämnesintag ("Vägen till en mans hjärta går igenom magen") och sex. Även om jag själv uppskattar båda dessa saker ställer jag mig ytterst tveksam till det här med att le lite mjukt och titta under lugg (vare sig man har en eller inte) rakt in i kameran. Kameran som för övrig i dessa program far omkring som en villvetting! Sen detta eviga slickande på fingrarna! Sluta upp med det där! Och att försöka få varenda program att vara ett hemma-hos (mig) känns bara patetiskt. Jag orkar inte se din fina familj och dina perfekta vänner, Nigella!

Manliga TV-kockar då. Är de bättre? Nja, jag har spenderat tillräckligt med tid i restaurangkök för att veta att det allt som oftast förekommer hårda ord. Köksmästaren är lite som en gud. Men Gordon Ramsey tar ju detta till nya höjder. Mannen borde ju gå en Anger-management-kurs! Att bli så fly förbannad som han blir över precis allt kan bara inte vara nyttigt. Oroar mig för hans hälsa. Speciellt nu när det ryktas att han hamnat i ekonomiska svårigheter. Det om något måste han väl vara arg över...

Tina Nordström gillar jag. Hon är ju Ramseys raka motsats. Så till den milda grad att det strämmer mig lite istället. Jag menar, är det möjligt att vara glad hela tiden?


Det manliga motstycket till ovan nämnda matporr måste vara Jamie Oliver. Han roar sig också med att slicka på fingrarna, något som faktiskt inte känns helt ok när man lagar mat! Visst verkar han genuint mysig, men samtidigt inte helt fräsch! Och på tal om fräschhet: Edward Blom och hans gästabud. Intressant koncept, men det är något med honom som känns lite snuskigt!

Sen finns det ytterligare en man som jag tycker är lite otäck. Per Moberg. Jag har fått förklarat för mig att det med största sannolikhet beror på att han spelat mindre sympatiska roller under sin skådespelarkarriär och att det säker är det jag associerar det hela till. Jag vet inte. Läskig är han.


Vilka har jag glömt nu? Gubbarna i "Sjön suger" räknas inte, för de är inte kockar. Det är mer komiker/skådisar som intervjuar/umgås med andra kändisar på ett gastromoniskt, maritimt sätt. Varför inte? Och sen han Niklas Ekstedt. Har aldrig riktigt fattat honom. Han verkar opålitlig. Kanske därför han inte lyckats bli riktig lika känd som många andra i TV?




Och sen har vi ju Marcus och Marcus såklart. Samuelsson i New York räknas kanske inte heller som TV kock i Sverige längre, men han står högt på gilla-listan. Han verkar veta vad han pysslar med och tycks ändå vara en ödmjuk och hyvens prick! Aujulay har sett laga mat med barn -och det gjorde han bra. Jag vill skriva "klipp dig och skaffa ett jobb", men jobb har han ju -och är dessutom bevislingen duktig på det!

3 kommentarer:

  1. Oooh vilken diss av Sveriges samlade Tv-kockelit! Me like-y! (för att använda en populär böjning av tveksamt ursprung -tänk Mogi)

    Vill tillägga Melker Andersson -han verkar ngt oklar även om han säkerligen är väldigt duktig på matlagning och restaurangdrivande! Vet inte men får lite Ramsey-vibbar och tänker kommunikationsproblem? Plus dock för rädda skolmatprojketet i TV4 -välbehövliga uppryckningar och ifrågasättningar!

    Apropå det programmet så får de båda andra kockarna Carola magnusson och Pelle Svensson bara kärlek och uppskattande ord från min sida -keep up the good work!

    Slutligen vill jag bara uttrycka en förhoppning om att Edward Blom bara ger upphov till snusktankar i betydelsen weird och inte på ngt positivt sätt i Bittrans huvud...

    SvaraRadera
  2. Kan snusk vara positivt i ditt huvud? Nej, jag syftar på snusk som i ofräscht äckel-päckel.

    SvaraRadera
  3. Klart det kan vara positivt i betydelsen oanständigt på ett bra sätt!
    Men skönt att höra att vi har uppnått en samsyn i ovanstående fall...

    SvaraRadera