tisdag 8 december 2009

Trippelmoral?

Egentligen är jag av den åsikten att man ska lämna folks privatliv i fred. Om de inte själva väljer att gå ut i pressen. Egentligen. Samtidigt är jag svag och kan inte låta bli att kommentera. Vi kan kalla det dålig moral.

Jag har efter de senaste dagarnas skriverier dragit slutsatsen: det går inte bra för svenska tjejer som är kända endast på grund av att de gift sig med kända amerikanska män. Eller så har de bara en otursvecka. Jag talar naturligtvis om Elin Nordegren Woods och Anna Anka. Knakelibrak i förhållandena! Utan att egentligen känna till något alls om dem så har man ju lyckats få väldigt olika uppfattningar om dessa kvinnor. Familjen Woods har ju gett sken av att vara ganska helylle, så nu hoppas jag att allt ska lösa sig för dem. Otrohet och drogproblem låter så främmande. Därmed inte sagt att det inte kan vara sant. Men ska de inte få lösa detta själva? Har inget brott begåtts så känns det som om vi utomstående inte ska lägga oss i (tänker jag, samtidigt som jag bloggar om ämnet -dubbelmoral på hög nivå)? Precis tvärtom är det med fru Anka. Hon har ju verkligen visat att det hon vill mest av allt är att synas i TV och tidningar. Konstigt att hon nu plötsligt inte vill uttala sig om sitt privatliv längre. Lustigt... Hon hoppas att folk respekterar hennes önskan. Orden "Respekt" och "Anna Anka" känns lika oväntade ihop som "Tiger Woods" och "Droger". En ny typ av moral? Men tillbaka till min egen dubbelmoral. Elin ska vi lämna i fred. Anna däremot får vi hänga ut hur mycket som helst. Mest för att hon verkar vara en osympatisk människa som bara vill ha uppmärksamhet.

PS Här kan den svenska avundsjukan få slänga sig i väggen! Dessa två kvinnor han en gång för alla bevisat att det är personlighet och image som spelar roll för vad allmänheten tycker och tänker. I slutändan är jag dock bara lycklig att den enda som skriver om mitt privatliv är jag. Ingen dubbelmoral där inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar