tisdag 15 december 2009

Julsång att bojkotta

Igår diskuterades det choklad. En julkampanj förklädd till omröstning. Vid denna tid på året görs det dock reklam för så mycket mer: allt man kan tänkas köpa till någon som julklapp, men också för att man ska vara extra snäll och tänka på dem som har det svårt. Eller kombinationen av de två, det vill säga att skänka till välgörenhet i någon annans namn. MEN, jag har upptäckt en annan kampanj, om än lite mer subtil: för barns acceptans av otrohet. Ni har missat den?
"Jag såg mamma kyssa tomten jag, tänk om våran pappa kommit då...." Ungen blir inte det minsta upprörd över att han/hon tror att mamsen vänstrar med tomten! Denna sång lär alltså barn att det är helt okej att en förälder hånglar med någon annan än den vanliga partnern -i alla fall om det nya objektet i fråga är en vänlig skäggig man. Kalla mig gamaldags och tråkig, men jag är missnöjd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar